آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال نوعی اختلال است که در آن شریانهایی که خون را به سر و مغز می رسانند، دچار آسیب شده یا ملتهب می شوند .بنابراین خونرسانی به مغز دچار اختلال می شود. اگر چه این حالت معمولا در شریان های سر اتفاق می افتد، اما در هر یک از شریان های موجود در سایر نقاط بدن نیز ممکن است رخ دهد.
شیوع آرتریت تمپورال
طبق بررسی های انجام شده افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.

آرتریت-تمپورال

علت آرتریت تمپورال

هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نشده است ولی پزشکان بر این نظر هستند که احتمال دارد این بیماری با واکنش سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد. مصرف داروهایی نظیر آنتی بیوتیک با دوزهای بالا و برخی از عفونت های شدید در ایجاد این بیماری موثر می باشد. در صورتی که علائم آرتریت تمپورال را مشاهده کردید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید . پزشک با بررسی دقیق از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و آن را درمان می کند.

علائم آرتریت تمپورال

• سردرد خفیف
• دو بینی
• تاری دید
• احساس خستگی مفرط

• احساس ضعف
• بی اشتهایی
• احساس درد در شکم
• کاهش وزن ناگهانی
• تعریق در سر و گردن
• احساس درد و گرفتگی در کمر، شانه

تشخیص آرتریت تمپورال

در ابتدا پزشک متخصص مغز و اعصاب به معاینه سر می پردازد. در این معاینه حساسیت سر به لمس و همچنین در هم پیچیدگی و برجستگی و نبض دار شدن شریانهای زیر پوستی ناحیه گیجگاه سر بررسی میشوند. در صورت نیازبه بررسی دقیق تر آزمایشاتی به شرح ذیل را تجویز می کند :
1. آزمایش هموگلوبین
هموگلوبین نوعی پروتئین در خون می باشد که وظیفه حمل اکسیژن را در بدن دارد با اندازه گیری مقدار این ماده در خون می توان این بیماری را تشخیص داد .
1. آزمایش هماتوکریت.
2. این بیماری عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار می دهد . آزمایش کبد یکی از روش های کمکی در تشخیص این بیماری می باشد .
3. آزمایش رسوب اریترروسیت(ESR)

اگر چه این آزمایش ها در تشخیص آرتریت تمپورال می تواند مفید باشد، اما کافی نیستند. معمولا پزشک بیوپسی از شریان های مشکوک به دست می آورد تا تشخیص قطعی داده شود. این روش به صورت سرپایی و با استفاده از بیهوشی موضعی انجام شود.

عوارض احتمالی آرتریت تمپورال

اگر آرتریت تمپورال درمان نشود، عوارض جدی برای فرد اتفاق می افتد که به شرح ذیل می باشد :
• التهاب و آسیب به سایر رگ های خونی در بدن
• ایجاد آنوریسم، از جمله آنوریسم آئورت ( خونریزی داخلی )
• کوری
• ضعف عضلانی چشم
• سکته مغزی

درمان آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال نمی تواند به طور کامل درمان شود. بنابراین، هدف درمان این است که آسیبی که می تواند ناشی از این بیماری باشد، به حداقل برسد.

اگرفرد مشکوک به آرتریت تمپورال باشد، درمان باید بلافاصله شروع شود، حتی اگر نتایج آزمایش هنوز مشخص نباشد . در این صورت پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است برای درمان علائم اسکلتی عضلانی آسپیرین تجویز کند.

ممکن است درمان یک تا دو سال طول بکشد.
توصیه های لازم در درمان آرتریت تمپورال

• مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D
• نکشیدن سیگار
• پیاده روی
• انجام غربالگری تراکم استخوان
• اندازه گیری قند خون

هنگامی که فرد دوره درمان خود را به پایان رساند باید به پزشک متخصص خود برای بررسی نهایی مراجعه کند زیرا آرتریت تمپورال می تواند دوباره تکرار شود.

برخی از خدمات دکتر یاراحمدی فوق تخصص مغز و اعصاب :

با تشکر، مدیریت سایت دکتر یار احمدی متخصص مغز و اعصاب

دو + 1 =