بی خوابی ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی

در اغلب موارد بی خوابی ناشی از اختلالات اسکلتی – عضلانی به دلیل احساس درد و یا اختلالات حرکتی در هنگام خوابیدن می باشد. زیرا لازم است ما در طول خواب با حرکت کردن و جابجا شدن، موقعیت خود را تغییر دهیم.
اما بیمارانی که دچار کمر درد، زانو درد و یا درد در ناحیه ی مفصل مچ پای خود هستند، در هنگام خوابیدن به دلیل دردهای مفصلی و یا اختلالات حرکتی نمی توانند به راحتی جابجا (یا به اصطلاح از این پهلو به آن پهلو شدن) شوند.

علت بی خوابی ناشی از اختلالات اسکلتی

به طور مثال فردی که از کمر درد رنج می برد را در نظر بگیرید. این فرد با جابجا شدن در حین خواب، از درد در ناحیه ی کمر خود از خواب بیدار می شود. (به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی کمر درد مراجعه نمایید.)
گروه دیگری از این بیماران دچار محدودیت حرکتی هستند. به طور مثال در افراد مبتلا به پارکینسون به علت خشک شدن بدن و عدم حرکت آن ها، فرد دچار محدودیت حرکتی می باشد.
این اختلال حرکتی می تواند باعث ایجاد درد اسکلتی – عضلانی در حین خواب شود؛ که همین موضوع می تواند فرد را از خواب بیدار کند.

بی خوابی ناشی از مشکلات اسکلتی-عضلانی

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی (مخصوصا اگر بیمار دچار اضافه وزن باشد) در حالت خوابیده به دلیل اختلال در تهویه ریه ها دچار تنگی نفس می شوند و به این علت خواب راحتی ندارند.
همچنین اشخاصی که مشکلات اسکلتی دارند مانند: بیماران میاستنی گراف که مبتلا به ضعف در عضلات تنفسی هستند، نیز در هنگام خوابیدن دچار مشکل می شوند.
– بیدار شدن های پی در پی در شب، یکی از علل موثر در بی خوابی های شبانه می باشد. (یعنی فردی که در طول شب مدام به دلیل درد اسکلتی – عضلانی از خواب بیدار می شود، دیگر نمی تواند به راحتی بخوابد.)

درمان بی خوابی ناشی از اختلالات اسکلتی – عضلانی

با توجه به مطالب فوق الذکر تجویز و استفاده از داروهای خواب آور در افرادی که دچار محدودیت حرکتی و یا درد مفصلی می باشند، ممنوع است. در درمان مناسب این نوع بی خوابی لازم است؛ فرد ابتدا به درمان اختلال اسکلتی – عضلانی خود بپردازد.
به طور مثال؛ بی خوابی ناشی از مشکلات اسکلتی-عضلانی در افراد مبتلا به پارکینسون، با مصرف داروهای مخصوص این بیماری که باعث نرم شدن حرکات فرد می شوند، درمان می شود.

خلاصه مطلب

افرادی که از بی خوابی ناشی از اختلالات اسکلتی – عضلانی رنج می برند نباید به صورت سرخود از داروهای خواب آور استفاده کنند. توصیه ی ما به این افراد این است که؛ در اولین قدم به درمان مشکلات زمینه ای خود بپردازند، تا به دنبال آن بی خوابی های شبانه ی آن ها نیز درمان شود.

با تشکر از توجه شما، مدیریت سایت: دکتر علیرضا یار احمدی فوق تخصص اختلالات خواب از آمریکا

راه های ارتباطی با ما:

شماره های تماس: 09127262653 /  88883718  /  09306487878