سرطان مغز

سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز، نتیجه رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز می باشد. این سرطان یا از سلول های اولیه مغز که در تشکیل رگ های خونی و غشای مغز نقش دارند، آغاز و یا در اثر متاستاز سرطان از ارگان های دیگر به مغز، ایجاد می شود.

سرطان مغز انواع مختلفی دارد، برخی از آن ها خوش خیم و برخی دیگر بدخیم هستند. میزان پیشرفت این سرطان، به محل ایجاد تومور و تاثیر آن بر روی عملکرد سیستم عصبی بستگی دارد.

سرطان-مغز

علائم سرطان مغز

علائم سرطان مغز، به عواملی مانند اندازه، موقعیت و سرعت پیشرفت تومور بستگی دراد. برخی علائم عبارتند از:

– تغییر در الگوی سردرد

– سردردهایی که در طول روز شدیدتر می شوند

– استفراغ بدون احساس تهوع(استفراغ جهنده)

– مشکلات بینایی (دوبینی، تاری دید)

– کاهش توانایی در حرکت دادن پاها و بازوها

– عدم تعادل به هنگام راه رفتن

– مشکلات تکلم

– بروز تشنج، به خصوص در افرادی که سابقه تشنج نداشته اند

– مشکلات شنوایی و سرگیجه و وزوز گوش

در صورت مشاهده علائم گفته شده، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

در صورتی که دسترسی به تومور راحت باشد، روش جراحی جهت برداشتن تومور توصیه می شود.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

علت سرطان مغز

زمانی که تومور مغزی از خود مغز آغاز شود، جهشی در DNA رخ داده که باعث می شود سلول ها به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند و سلول های سالم بمیرند. نتیجه چنین اتفاقی، تشکیل توده های غیر طبیعی به نام تومور می باشد.

در برخی موارد، سرطان در سایر قسمت های بدن رشد میکند و و متاستاز به مغز اتفاق میافتد. این حالت عمدتا در افرادی با سابقه ابتلا به سرطان مشاهده می شود. هر نوع سرطانی از قبیل سرطان سینه، کولون، کلیه و ریه، احتمال متاستاز به مغز را دارد.

تشخیص سرطان مغز

جهت تشخیص سرطان مغز، متخصص مغز و اعصاب، معاینات اعصاب را انجام می دهد تا به بررسی وضعیت بینایی، شنوایی و یا تعادل بیمار بپردازد.

تست های عکس برداری مانند MRI و سی تی اسکن به تشخیص وجود تومور در مغز و هم چنین نوع تومور کمک می کنند.

درمان سرطان مغز

در صورتی که دسترسی به تومور راحت باشد، روش جراحی جهت برداشتن تومور توصیه می شود. در برخی موارد، اندازه تومورها کوچک است و احتمال جدا کردن آن ها از بافت های اطراف مغز، امکان پذیر می باشد. اما در صورتی که امکان جداسازی وجود نداشته باشد و یا تومور در مناطق حساسی از مغز باشد، جراحی با ریسک همراه خواهد بود.

رادیوتراپی و یا شیمی درمانی، جهت نابودی سلول های سرطانی از دیگر اقدامات درمانی سرطان مغز می باشد.

مظالب مرتبظ با این مقاله:

سکته مغزی

سردرد ناشی از سکته مغزی