سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار، اختلال عصبی است که با حرکات ناگهانی و غیر قابل کنترل پاها همراه می باشد. این حالت عمدتا عصرها و زمانی که فرد در حالت خوابیده و یا نشسته قرار دارد، اتفاق می افتد. این سندروم در تمامی سنین دیده می شود، و می تواند منجر به بروز اختلالات خواب و خواب آلودگی در طول روز شود.

بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز (دوپامین)، که مسئول ارسال پیام هایی در کنترل حرکات عضلات و ماهیچه ها هستند، می تواند یکی از علل بروز این سندرم باشد.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم سندرم پای بیقرار

–  احساس ناراحتی بعد از خوابیدن و یا نشستن

–  بهبود احساس ناراحتی با تکان دادن پاها

–  تشدید علائم در عصر و شب

–  حرکت و یا کشش ناگهانی پاها

علائم می تواند در هر دو سمت بدن/ هردو پا دیده شود، و حتی ممکن است بازوها نیز درگیر شوند. گاهی افراد مبتلا به این سندرم، تنها از کشیدگی و یا بی حسی عضلات شکایت نمی کنند، بلکه تمایل به تکان دادن پای خود دارند. شدت علائم متفاوت است و ممکن است گاهی هیچ گونه علامتی از این سندرم دیده نشود.

سندرم پای بیقرار

علل سندرم پای بیقرار

علت اصلی بروز سندرم پای بیقرار هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز (دوپامین)، که مسئول ارسال پیام هایی در کنترل حرکات عضلات و ماهیچه ها هستند، می تواند یکی از علل بروز این سندرم باشد. این اختلال می تواند زمینه ژنتیکی و وراثتی داشته باشد، به خصوص اگر این عارضه قبل از 40 سالگی اتفاق بیفتد.

بارداری و یا تغییرات هورمونی، می تواند باعث تشدید علائم این سندروم شود، بسیاری از خانم ها در ماه های اول بارداری و یا اواخر سه ماهه اول بارداری، علائم این سندرم را تجربه می کنند. اما علائم بعد از به دنیا آمدن کودک، برطرف خواهد شد.

عواملی مانند کمبود آهن، مشکلات کلیوی و یا برخی آسیب های نخاعی، در بروز سندروم پای بیقرار نقش دارند.

تشخیص سندرم پای بیقرار

تشخیص این سندرم بر مبنای زیر صورت می گیرد:

–  آغاز و یا تشدید علائم هنگام استراحت و یا نشستن

–  تسکین علائم با انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن و یا کش آمدن

–  بدتر شدن حرکات پاها در طول شب

جهت تشخیص، متخصص مغز و اعصاب ، تست های فیزیکی و اعصاب را انجام می دهد. آزمایش خون نیز جهت بررسی سطح آهن و آنزیم های کلیوی، نیز تجویز می شود.

درمان سندرم پای بیقرار

ممکن است مصرف مکمل های آهن، به تسکین و یا بهبود علائم کمک کند. داروهایی که میزان ترشح دوپامین را در مغز افزایش می دهند، داروهای شل کننده عضلات و یا داروهای خواب آور، از دیگر اقدامات درمانی این سندرم هستند.

ورزش، دوش آب گرم و ماساژ، و دوری از مصرف کافئین به تسکین علائم سندروم پای بیقرارکمک می کند.

Source: https://www.mayoclinic.org

یک × 2 =