صرع در بارداری

صرع در بارداری، اختلال مزمنی است که با تشنج های عود کننده و غیر قابل پیش بینی همراه می باشد. تشنج، نتیجه اختلال در عملکرد مغز و تولید بیش از حد سیگنال های الکتریکی می باشد. بسیاری از خانم ها در دوران بارداری، دچار حملات صرعی می شوند.

مصرف داروهای ضد تشنج در بارداری

مصرف داروهای ضد صرع در بارداری

نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که مصرف داروهای تشنج به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری قطع شود، مگر پزشک صلاح بداند. چرا که قطع ناگهانی داروهای این اختلال می تواند باعث بازگشت مجدد صرع و یا تشدید علائم شود.
آیا در صورت ابتلای مادر به صرع در دوران بارداری، خطری جنین را تهدید می کند؟
این مورد به طور کامل تائید نشده که صرع فوکال، میوکلونیک و یا پنهان، به جنین آسیب وارد می کنند. اما صرع تونیک- کلونیک می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.
– وارد آمدن هر گونه آسیب به شکم می تواند منجر به خونریزی، عفونت و یا زایمان زودرس شود.
بسیاری از خانم های باردار مبتلا به بیماری صرع به مدت کمتر از پنج دقیقه دچار حملات صرعی می شوند، که در چنین شرایطی نیازی به درمان نیست. اما طولانی شدن مدت زمان بروز صرع حتما باید تحت درمان قرار بگیرد، چرا که درمان سریع و اولیه درمان، به توقف حملات صرعی و پیشگیری از صرع استاتوس کمک می کند.

دکتر علیرضا یار احمدی، متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات، فوق تخصص صرع و دارای فلوشیپ اختلالات خواب از آمریکا می باشند.
راه های ارتباطی با دکتر یار احمدی:

شماره های تماس: 09127262653 / 88883718 / 09306487878
صفحه اینستاگرام

مراقبت هایی برای زنان باردار مبتلا به صرع

خانم های بارداری که مبتلا به صرع هستند، هنگام انجام فعالیت هایی مانند استحمام باید بیشتر مراقب باشند، چرا که در صورت بروز حمله صرعی، احتمال زمین خوردن بیشتر خواهد بود.
– داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
– مصرف ویتامین های قبل و حین از بارداری
– استراحت و خواب کافی
– کنار گذاشتن الکل سیگار و دخانیات
از دیگر مواردی هستند که خانم های باردار مبتلا به صرع باید به آن اهمیت دهند.

صرع در بارداری

علائم ناشی از صرع در بارداری

برخی علائم همراه در بیماران مبتلا به صرع در بارداری عبارتند از:
سردرد
– تغییر خلق و خو
– سرگیجه
– کاهش حافظه
– احساس خستگی و کسالت

کاهش حملات صرع در بارداری

راه هایی جهت به حداقل رساندن بروز حملات صرع در بارداری:
معمولا تغییر چشمگیری در تعداد حملات صرعی در دوران بارداری مشاهده نمی شود. اما برخی راه های موثر در به حداقل رساندن بروزصرع در این دوران عبارتند از:
– مصرف داروهای صرع طبق دستور و تجویز متخصص مغز و اعصاب
– در میان گذاشتن هر گونه حملات صرعی با پزشک، تا در صورت لزوم تغییراتی در نحوه داروهای مصرفی ایجاد و تعداد و شدت حملات کاهش یابد.
– استراحت و خواب کافی: برخی افراد زمانی که خسته هستند و یا خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض حملات صرع قرار می گیرند.
چه اسکن و تست هایی باید انجام شود؟
اسکن و آزمایش خون از جمله تست هایی هستند که در دوران بارداری باید انجام شوند، تا شرایط جسمانی مادر و هم چنین وضعیت رشد و سلامت جنین بررسی گردد.
اما در صورت بروز حملات صرعی، انجام تست های بیشتری از سوی پزشک تجویز می شود.

هشت + نوزده =