آرشیو روزانه: می 13, 2018

• عدم تعادل
پارکینسون

علائم پارکینسون

از علائم اولیه پارکینسون هستند. در صورت تشدید علائم، ممکن است حتی راه رفتن نیز برای فرد دشوار شود. از آن جایی که این اختلال، نوعی اختلال حرکتی است، تخریب ماهیچه های کنترل کننده عضلات و آسیب مغزی می تواند منجر به بروز علائم ثانویه مانند:

• اضطراب و استرس
  • کاهش قدرت یادگیری و حافظه
  • مشکلات بلع
  • افزایش تعریق
  • بی اختیاری ادرار

شود. شدت علائم نیز در افراد متفاوت می باشد، برخی برای مدت زمان طولانی تری با علائم این بیماری کنار می آیند، در حالی که برخی دیگر، خیلی زود از انجام کارها ناتوان می شوند. این اختلال عمدتا در سنین بالای 60 سال اتفاق می افتد.

پارکینسون ، اختلال مغزی پیش رونده ای است که به دلیل کاهش تولید دوپامین در سلول های مغزی، سیستم حرکتی بدن مختل می شود. دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

علت بیماری پارکینسون

دوپامین در مغز، که به عنوان پیام رسان بین دو ناحیه مغز عمل می کند، مسئول ایجاد حرکات کنترل شده می باشد. بیشتر نشانه های بیماری پارکینسون به دلیل کمبود تولید این ماده در مغز ظاهر می شوند. مسائل ژنتیکی، بیماری های التهابی و یا استرس، از جمله عواملی هستند که باعث آسیب سلولی و کاهش تولید دوپامین در مغز می شوند.

عوامل موثر در ابتلا به پارکینسون

• سن یکی از اصلی ترین فاکتورها در ابتلا به این بیماری می باشد. بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون، بالای 60 سال هستند.
  • مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به پارکینسون هستند.
  • تعدادی از افراد مبتلا، سابقه خانوادگی ابتلا به پارکینسون را دارند.
  • آسیب و صدمه به سر، بیماری ها و یا قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می دهند.

شخیص پارکینسون

جهت تشخیص پارکینسون، متخصص مغز و اعصاب ، ابتدا به بررسی سابقه بالینی- پزشکی بیمارمی پردازد، و تست های مربوط به اعصاب را تجویز می کند تا از وجود علائم مربوط به این اختلال اطمینان یابد. در صورتی که:

• حداقل 2 علامت گفته شده در فرد دیده شود
  • شروع علائم از یک سمت بدن باشد
  • بروز علائم، به دلایل ثانویه مانند مصرف دارو و یا آسیب های مغزی نباشد
  • علائم با مصرف لوودوپا، بهبود یابد

تشخیص پارکینسون، اهمیت پیدا می کند.

درمان پارکینسون

درمان قطعی برای پارکینسون وجود ندارد. روش های درمانی موجود، با افزایش تولید دوپامین در مغز، روند بروز علائم را به تاخیر می اندازند. لوودوپا، یکی از موثرترین درمان هاست که در مغز به دوپامین تبدیل می شود. در صورتی که این اختلال در مراحل پیشرفته باشد، دوپامین از سلول های بنیادی گرفته می شود.

در کنار موارد گفته شده، تغییر سبک زندگی، ورزش و تمرینات بدنی، و استراحت کافی، به بهبود علائم این اختلال کمک می کند.

Source: https://www.medicinenet.com