آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

سردرد ناشی از اختلال خواب

آیا صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید؟

آیا در طول روز و یا حین کار، سردرد می گیرید؟

در برخی موارد، سردرد می تواند ناشی از بی خوابی باشد، به خصوص سردردهای صبحگاهی. اگر فردی با سردرد از خواب بیدار می شود، بایستی اختلال آپنه انسدادی خواب بررسی گردد. بررسی موارد زیر نیز توصیه می شود:

– فعالیت های انجام شده قبل از خواب (به خصوص چهار ساعت قبل از خواب)

– زمان رفتن به رختخواب

– مدت زمان خوابیدن

جهت پیشگیری از بی خوابی و سردرد، مصرف نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی های انرژی زا قبل از خواب بایستی محدود شود.

جهت درمان سردرد ناشی از اختلال خواب، متخصص مغز و اعصاب به بررسی هر گونه اختلال، نظیر بی خوابی و یا آپنه انسدادی خواب می پردازد.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

علت سردرد ناشی از اختلال خواب

زیاد خوابیدن یا کم خوابیدن، منجر به بروز سردرد می شود، که می تواند ناشی از تغییر سطح هورمون سروتونین و یا سایر انتقال دهنده های عصبی در مغز و در طول خواب، باشد.

در برخی مواقع، افرادی که عادت دارند زود از خواب بیدار شوند، اگر روزی بیشتر بخوابند، ممکن است دچار سردرد شوند، این در حالی است که در بسیاری از موارد، خواب به تسکین سردرد کمک می کند. به همین خاطر، معمولا توصیه می شود که افراد ساعت مشخصی به رختخواب بروند و ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند.

حتی گاهی چرت زدن در طول روز می تواند به تسکین سردرد کمک کند، اما این احتمال نیز وجود دارد که چرت زدن در طول روز، باعث بروز بی خوابی در طول شب و سردرد صبحگاهی شود.

سردرد-ناشی-از-اختلال-خواب

درمان سردرد ناشی از اختلال خواب

جهت درمان سردرد ناشی از اختلال خواب ، متخصص مغز و اعصاب به بررسی هر گونه اختلال، نظیر بی خوابی و یا آپنه انسدادی خواب می پردازد.

داشتن برنامه خواب، یکی از راه های موثر در کاهش سردرد ناشی از اختلال خواب می باشد.

مصرف داروهای ضد افسردگی در درمان اختلال خواب و سردرد موثر می باشد.

مطالب مرتبط با این مقاله :

انواع سردرد

اختلال در به خواب رفتن

سردرد ناشی از درد گردن

سردرد ناشی از سکته مغزی

تاری دید

افرادی که دچار تاری دید می شوند، همواره احساس می کنند فیلتری در مقابل چشمان شان قرار گرفته و توانایی تمرکز بر روی نوشته ها و یا حتی قدرت دید خود را از دست داده اند.

علت تاری دید

-التهاب عصب بینایی( نوریت اپتیک)

– خراش قرنیه

– آب مروارید

– التهاب شبکیه

– رتینوپاتی (آسیب شبکیه)

سکته

– آسیب و صدمه به چشم

معمولا افراد مبتلا به دیابت، به دلیل نوسان سطح قند خون دچار تاری دید خواهند شد.

جهت تشخیص تاری دید، متخصص مغز و اعصاب به بررسی علائم و علت بروز این اختلال می پردازد. دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

در صورت مواجهه با موارد زیر توصیه می شود سریعا اقدامات درمانی را دنبال کنید:

سردردهای شدید

– اختلال در تکلم

– کاهش کنترل عضلات و ماهیچه های یک سمت بدن

– افتادگی صورت

– مشکلات بینایی

البته ناگفته نماند که این علائم تا حد بسیار زیادی مشابه علائم سکته نیز می باشند.

تاری-دید

تشخیص تاری دید

جهت تشخیص تاری دید، متخصص مغز و اعصاب به بررسی علائم و علت بروز این اختلال می پردازد. برخی از مواردی که توسط متخصص بررسی می شوند، عبارتند از:

– اولین زمانی که فرد احساس می کند تار می بیند

– زمان هایی که میزان تاری دید تشدید می یابد

– زمان هایی که فرد مشکلی در دیدن ندارد

درمان سریع تاری دید

از آن جایی که یکی از علل تاری دید، بالا رفتن سطح قند خون می باشد، به همین خاطر به افراد توصیه می شود مصرف قند و شکر، از جمله آبمیوه ها را محدود کنند. درمان این اختلال با توجه به علائم و علت بروز اختلال، تعیین می شود.

برطرف نمودن علت اولیه تاری دید

استفاده از قطره چشمی، جراحی و یا مصرف دارو از جمله اقدامات درمانی تاری دید می باشند.

آیا راهی برای پیشگیری از بروز تاری دید وجود دارد؟

با این که راه قطعی در پیشگیری از تاری دید وجود ندارد، اما رعایت یک سری موارد می تواند در پیشگیری از بروز این اختلال موثر باشد، از جمله:

– استفاده از عینک های آفتابی استاندارد.

– داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مانند اسفناج و کلم، مصرف امگا 3، هویج و گوجه فرنگی که سرشار از ویتامین A بوده و برای سلامت چشم ها و بینایی ضروری هستند.

– کنار گذاشتن سیگار و دخانیات.

– انجام معاینات چشمی، به خصوص افرادی که سابقه بیماری های چشمی را در نزدیکان خود داشته اند.

– رعایت اصول بهداشتی هنگام استفاده از لنزهای تماسی.

مظالب مرتبط با این مقاله :

میاستنی

سرطان مغز

سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز، نتیجه رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز می باشد. این سرطان یا از سلول های اولیه مغز که در تشکیل رگ های خونی و غشای مغز نقش دارند، آغاز و یا در اثر متاستاز سرطان از ارگان های دیگر به مغز، ایجاد می شود.

سرطان مغز انواع مختلفی دارد، برخی از آن ها خوش خیم و برخی دیگر بدخیم هستند. میزان پیشرفت این سرطان، به محل ایجاد تومور و تاثیر آن بر روی عملکرد سیستم عصبی بستگی دارد.

سرطان-مغز

علائم سرطان مغز

علائم سرطان مغز، به عواملی مانند اندازه، موقعیت و سرعت پیشرفت تومور بستگی دراد. برخی علائم عبارتند از:

– تغییر در الگوی سردرد

– سردردهایی که در طول روز شدیدتر می شوند

– استفراغ بدون احساس تهوع(استفراغ جهنده)

– مشکلات بینایی (دوبینی، تاری دید)

– کاهش توانایی در حرکت دادن پاها و بازوها

– عدم تعادل به هنگام راه رفتن

– مشکلات تکلم

– بروز تشنج، به خصوص در افرادی که سابقه تشنج نداشته اند

– مشکلات شنوایی و سرگیجه و وزوز گوش

در صورت مشاهده علائم گفته شده، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

در صورتی که دسترسی به تومور راحت باشد، روش جراحی جهت برداشتن تومور توصیه می شود.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

علت سرطان مغز

زمانی که تومور مغزی از خود مغز آغاز شود، جهشی در DNA رخ داده که باعث می شود سلول ها به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند و سلول های سالم بمیرند. نتیجه چنین اتفاقی، تشکیل توده های غیر طبیعی به نام تومور می باشد.

در برخی موارد، سرطان در سایر قسمت های بدن رشد میکند و و متاستاز به مغز اتفاق میافتد. این حالت عمدتا در افرادی با سابقه ابتلا به سرطان مشاهده می شود. هر نوع سرطانی از قبیل سرطان سینه، کولون، کلیه و ریه، احتمال متاستاز به مغز را دارد.

تشخیص سرطان مغز

جهت تشخیص سرطان مغز، متخصص مغز و اعصاب، معاینات اعصاب را انجام می دهد تا به بررسی وضعیت بینایی، شنوایی و یا تعادل بیمار بپردازد.

تست های عکس برداری مانند MRI و سی تی اسکن به تشخیص وجود تومور در مغز و هم چنین نوع تومور کمک می کنند.

درمان سرطان مغز

در صورتی که دسترسی به تومور راحت باشد، روش جراحی جهت برداشتن تومور توصیه می شود. در برخی موارد، اندازه تومورها کوچک است و احتمال جدا کردن آن ها از بافت های اطراف مغز، امکان پذیر می باشد. اما در صورتی که امکان جداسازی وجود نداشته باشد و یا تومور در مناطق حساسی از مغز باشد، جراحی با ریسک همراه خواهد بود.

رادیوتراپی و یا شیمی درمانی، جهت نابودی سلول های سرطانی از دیگر اقدامات درمانی سرطان مغز می باشد.

مظالب مرتبظ با این مقاله:

سکته مغزی

سردرد ناشی از سکته مغزی

تشنج ثانویه به سکته مغزی

نورالژی تریجمینال

نورالژی تریجمینال ، اختلال مزمن همراه با دردی است که با التهاب عصب تریجمینال (عصب سه قلو) عصب پنجم مغزی همراه می باشد، عصبی در عمق صورت که عصب دهی  بخش عمده صورت را بر عهده دارد. مواردی مانند مسواک زدن و یا حتی آرایش صورت نیز می تواند باعث تحریک این اختلال و تشدید درد شود.

حملات نورالژی تریجمینال، ممکن است هر چند ماه یک بار ظاهر شود، اما در صورتی که نسبت به کنترل درد اقدامی انجام نشود، شاهد بروز دردهای مزمن، و یا اختلالاتی مانند افسردگی خواهیم بود.

جهت تشخیص نورالژی تریجمینال، متخصص مغز و اعصاب به بررسی مواردی هم چون نوع و محل درد و همچنین محرک های موثر بر روی درد می پردازد. سپس، جهت تشخیص علت بروز این اختلال، تست MRI نیز تجویز می شود.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم  نورالژی تریجمینال

– دردهای شدید

– حملات خود به خودی و یا حملاتی که با لمس صورت، جویدن و یا حتی صحبت کردن تشدید می یابد

– ادامه دار شدن درد از چند ثانیه تا چند دقیقه

– احساس درد در مناطقی که عصب تری ژمینال از آن جا عبور می کند مانند، دندان، فک، گونه، لب ها

– احساس درد در یک طرف صورت

– تشدید درد به مرور زمان

نورالژی-تریجمینال

علت بروز نورالژی تریجمینال

نورالژی تریجمینال، می تواند ناشی از افزایش سن، و یا بیماری های سیستمیک مانند مالتیپل اسکلروزیس(MS) ، سارکوئیدوز و یا بیماری لایم باشد.

در برخی افراد، آسیب و یا اختلالات مغزی می تواند علت بروز این اختلال باشد.

برخی دیگر علل بروز نورالژی تریجمینال عبارتند از: آسیب های ناشی از جراحی، سکته و آسیب اعصاب صورت

درمان نورالژی تریجمینال

در برخی بیماران، این اختلال با مصرف دارو بهبود می یابد و نیاز به درمان بیشتر نمی باشد. اما در صورتی که بدن فرد دیگر واکنشی به داروها نشان ندهد، روش های درمانی مانند تزریق و یا جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

هدف از درمان دارویی، مسدود کردن سیگنال های دردی است که به سمت مغز فرستاده می شود.

مطالب مرتبط با این مقاله :

بیماری ام اس

درمان صرع