توصیه هایی برای بیماران مبتلا به صرع

مراقبت های لازم برای بیماران مبتلا به صرع

بیماران صرع علاوه بر مصرف دارو باید مراقبت های لازم را انجام دهند و فقط به مصرف دارو اکتفا نکنند. بهترین داروی ضد صرع هم اگر در بیماری که مسائل ضروری را رعایت نمی کند تاثیر لازم را ندارد . سه موضوع مهم در مراقبت های بیماران صرع شامل :
1. خستگی
بیماران مبتلا به بیماری صرع باید حدالمقدور از انجام فعالیت و اموری که آنها را از لحاظ بدنی خیلی خسته می کند پرهیز کنند.
2. بی خوابی
کلیه افراد برای اینکه بتوانند کارایی وبهره وری بالایی را در انجام فعالیت های اجتماعی داشته باشند لازم است که خواب کافی داشته باشند بر طبق نظر متخصصان خواب ،انسان بالغ باید حدود 7/5 تا 8 ساعت در شبانه روز خواب داشته باشند . این موضوع در بیماران مبتلا به صرع اهمیت ویژه ای دارد زیرا بی خوابی یکی از عواملی می باشد که باعث تحریک یا تشدید حملات صرع می باشد .
3. استرس و هیجان

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به صرع

بیماران مبتلا به صرع حتی اگر داروی مناسبی مصرف کنند در صورتی که در محیط های پر استرس و پرتنش قرار گیرند احتمال بروز حمله صرع افزایش پیدا می کند . لذا لازم است تمام بیماران مبتلا به صرع از حضور در محیطها و شغل های پر استرس پرهیز کنند .
این عوامل در بیماران صرع باید در نظر گرفته شود زیرا فردی که داروی مناسبی مصرف می کند در حالی که صرع به داروها پاسخ می دهد با این وجود فرد دچار حمله تشنج می شود.

رژیم غذایی بیماران مبتلا به صرع

ثابت شده است در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری مصرف غذاهایی که دارای طبع سرد می باشند به صورت مکرر و متناوب باعث تشدید صرع در آنها می شود . غذاهایی مانند ماهی پلو ، دوغ ، ماست ، قرمه سبزی، کوکو، هندوانه از جمله این موارد هستند. طبق تجربه شخصی بیماران صرع حملات انها همراه با مصرف اینگونه غذاها اتفاق می افتد. این بدان معنی نمی باشد که فرد غذاهای با طبع سرد استفاده نکند بلکه در صورت مصرف آنها باید از غذاهای گرم هم به همراه آنها مصرف کند . زیرا عدم مصرف برخی از مواد غذایی مانند لبنیات باعث ایجاد مشکل ( پوکی استخوان ) می شود. بیماران باید تعادلی بین غذاهای گرم و سرد برقرار کنند که بدن دچار سرد شدن بیش از حد نشود.

انواع بیماری صرع

بیماران صرعی به دو صورت می باشند : افرادی که بدون علائم پیش گویی کننده هستند، افرادی که دارای علائم بوده و می توانند حملات صرع را پیش بینی کنند. به طور کلی در بیماری صرع علائمی به نام اورا وجود دارند که در برخی صرع های ناحیه ای دیده می شود. بیماران قبل از اینکه دچار حملات صرع شوند دچار علائمی به شرح ذیل می شود:
• چشمشان فلش می زند
• در دیدن تصاویر دچار اختلال می شوند
• حالت تهوع دارند
بعد از این علائم (حدودا بعد از گذشت 15 دقیقه) دچار حملات صرع می شوند. اینها کم خطر تر بوده و قابل پیش بینی می باشد . در افرادی که علائم اورا وجود ندارد و به صورت ناگهانی به سراغ آنها می آید باید مواردی را برای پیشگیری از حملات صرع رعایت کرد. از جمله این اقدامات :
• اجتناب از رفتن به ارتفاعات بلند
• سوار شدن در موتور
• رانندگی کردن
• استحمام به تنهایی ( بسیاری از بیماران در حمام دچار سوختگی می شوند زیرا دچار حملات صرع شده و نتوانسته اند دمای آب را تنظیم کنند)
• شنا کردن در استخر و دریا می باشد
رعایت این موارد برای این بیماران الزامی می باشد .

One thought on “توصیه هایی برای بیماران مبتلا به صرع

1. امین بیک محمدی منصور - اکتبر 6, 2018 در 7:36 ب.ظ