نشانه هایی مهم در مورد بیماری صرع

از آنجائیکه رفتارهای مختلفی در همراهی با انواع سندرمهای تشنجی بروز می کنند، تمامی تغییرات رفتاری در مبتلایان به این بیماری لزوما مربوط به بیماری صرع نیستند. برخی از علائم در بیمار مصروع می تواند به دلایل مشکلات پزشکی دیگر و یا عوارض جانبی برخی داروهای ضد صرع بروز نماید.
در ابتدا باید خصوصیاتی که به نفع یک حمله تشنج واقعی هست را بشناسید. تشنج ها معمولاً چهار خصوصیت اصلی دارند:

– غیر قابل پیش بینی – به این ترتیب در اغلب موارد فرد نمی تواند زمان و محل وقوع تشنج را پیش بینی کند. البته گروهی از تشنجها علامتی به نام اورا دارند که البته اورا هم خودش نوعی تشنج است و میتواند به صورت فلاش نورانی ویا سایر علایم بینایی شنوایی بویایی، چشایی و انواع تجربیات حسی یا علایم روانی باشد و با یک حمله شدید تشنج دنبال شود یا نشود.

– اپیزودیک بودن حملات – به بیان دیگر تشنج ها می آیند و می روند.

– تشنج ها کوتاه هستند – معمولاً تشنج ها چند ثانیه یا چند دقیقه به طول می انجامند. خیلی بعید است حمله تشنج ( فاز ictal )بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد و اگر اینگونه شود خطر جدی برای بیمار دارد و باید بلافاصله بستری شود. البته ممکن است حمله تشنج کمتر از ۵ دقیقه طول بکشد و بعد بیحالی بیمار تا مدتی طول بکشد که این بیحالی جزیی از تشنج نیست و post ictal نام دارد.

نشانه هایی مهم در مورد بیماری صرع

– استریوتیپیک یا کلیشه ای بودن– تشنج ها هر زمان که رخ می دهند علائم ظاهری مشابهی دارند.

احساسات و رفتار هایی که در ابتدا، وسط و انتهای حملات تشنج رخ می دهند را مدنظر قرار دهید.

گاهی اوقات این علائم می توانند به عنوان نشانه خطر بروز تشنج و یا بخشی از خود تشنج باشند. در صورتی که هر کدام از علائم و نشانه ها حاضر باشند، تمامی موارد را به خاطر بسپارید و دنبال کنید و سپس با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از نشانه های خطر تشنج ها شامل موارد زیر هستند:

– احساسات عجیب که در اغلب موارد غیر قابل تشریح هستند.

– احساس، بو یا مزه عجیب و غیر معمول

– تجربه ای غیر معمول و احساس عجیبی در بیرون از بدن به نوعی که احساس جدا شدگی از محیط و یا غیر واقعی بودن خود یا محیط پیرامون وجود داشته و یا عضوی از بدن به نظر غیرطبیعی برسد یا در شرایط غیر معمولی باشد. یا افراد دیگر بدون انتظار قبلی، آشنا یا غریبه به نظر آیند.

– احساس گیجی

– دوره هایی از فراموشی و از یاد بردن

– حرکت های ناگهانی و غیر معمول بازو، پاها یا بدن

– افتادن

– بی حسی، گزگز کردن یا احساس برق گرفتگی در بخش هایی از بدن

– سر درد، البته این علامت خیلی نادر در تشنج بروز میکند

– گیجی، خواب آلودگی و ضعف غیر قابل توضیح و بدون دلیل

– از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

دکتر علیرضا یار احمدی، متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات، فوق تخصص صرع و دارای فلوشیپ اختلالات خواب از آمریکا می باشند.
راه های ارتباطی با دکتر یار احمدی:

شماره های تماس: 09127262653 / 88883718 / 09306487878
صفحه اینستاگرام

هنگامی که نشانه های خطر بیماری صرع مشاهده می شود چه اقدام یا اقداماتی باید انجام گیرد؟

این سوالی است که والدین کودکانی که به صرع مبتلا هستند و یا افراد مبتلا به صرع می پرسند. تمامی مراحلی که پشت سر می گذارید را به خاطر بسپارید و اطلاعاتی که به دست می آورید را با تیم پزشکی یا پزشک خود در میان بگذارید.
درباره اینکه آیا علائمی که تجربه می کنید نشانه بیماری صرع هستند یا خیر می توانید از پزشک خود سوالات لازم را بپرسید. هرگونه تغییری در روند تشنج ها را به خاطر بسپارید و پزشک را در جریان قرار دهید. از نشانه های خطر استفاده کنید تا به شما کمک کند که چگونه باید برای شروع حملات صرع آمادگی پیدا کنید

در صورت بروز علایم به یک مکان امن بروید و قبل از اینکه باقی حمله صرع شروع شود در آن مکان بمانید. به یک نفر شرایط خود را بگوئید و وی را در جریان قرار دهید. برنامه ای که برای پاسخ به حملات صرع ریخته اید را دنبال کنید و در صورتی که نیاز است داروی خاصی مصرف شود، می توانید آن را مصرف کنید.

منبع : https://www.epilepsy.com/learn/managing-your-epilepsy/understanding-seizures-and-emergencies/warning-signs-seizures